AKTIVITETER PÅ ÄPPLETS FRITIDSHEM
Ansvar
Den som leder en aktivitet är ansvarig för
planering, genomförande, utvärdering samt att ha ”koll” på barnen i
aktivitetsgruppen (närvaro och frånvaro i aktivitetsgruppen).
Aktiviteter
De aktiviteter vi erbjuder är:
Måndag: Utelek, styrd
byggaktivitet, sagor, fri lek.
Tisdag: Skapande aktivitet, sång,
utelek, fri lek.
Onsdag: Sagoberättelser/Rytmik,
skapande aktivitet, fri lek, utelek.
Torsdag: Kreativt skapande,
avslappning, fri lek, utelek.
Fredag: Fredagsmys; karaoke, disco,
film, utflykt i närområdet, dans, fritidsråd.
Inför varje fredagsmys utser vi två barn
ifrån varje förskoleklass (6 st) som hjälper till med praktiska förberedelser.
Utbildningens syfte
2 § Fritidshemmet
kompletterar utbildningen i förskoleklassen, grundskolan, /…../. Fritidshemmet
ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull
fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och
elevens behov.
Fritidshemmet ska främja
allsidiga kontakter och social gemenskap.
(Skollag 2010:800)
Styrd bygaktivitet
Fredagsmys: Filmvisning
Utomhusaktiviteter
Fritidsråd: Introduktion
Kreativt skapande
Kreativt skapande
Sagogrotta
Sagogrotta
Fritidsråd
Fem barn ifrån varje förskoleklass är med i
fritidsrådet. Fritidsråd har vi en gång i månaden med start i oktober. Inför
varje fritidsråd har barnen möjlighet att lägga
förslag i fritidshemmets förslagslåda. Förslagen kan de rita. De kan
skriva själva eller med hjälp av vuxen.
På fritidsråden fattar barnen demokratiska beslut genom handuppräckning bl a när
det gäller regler, aktiviteter etc.
Inför varje fritidsråd väljer vi ut ett av
barnen till ordförande. Ordförandens roll är att i turordning välja ut de som
vill säga något då vi diskuterar, ser till att det är ordning och reda samt
klubbar när vi fattar beslut etc. Detta sker självklart med vägledning av vuxna.
Skolans mål är att varje elev
- successivt utövar ett allt
större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
- har kunskap om demokratins
principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former.
(LGR 11;
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011)
MVH FRITIDSHEMSPERSONALEN